Nem lát, nem hall, nem beszél. Tanít vagy nem a három majom?


Van három majom. Egyik eltakarja a szemét, a másik a fülét, a harmadik a száját. A buddhista bölcsesség szerint a három majom, név szerint Mizaru, Kikazaru és Iwazaru arra próbálnak tanítani, hogy ne halljuk, ne lássuk meg a gonoszt és ne is beszéljünk gonoszat. Őszintén megmondom, én eddig erről a tanításról nem hallottam. Talán éppen azért nem, mert valamilyen szinten nem is tartom helyesnek. A Hajrá mami oldalon találtam egy cikket, ami sokkal közelebb áll az én álláspontomhoz, mint az, amiről ez a bölcsesség szól. Több értelmezése is lehet a bölcsességnek, és vannak akik életüket a buddhista tanítás szerint élik. Kérdés az, hogy ki cselekszik jól? Az, aki minden elől menekül vagy az, aki nyitott szemmel és füllel jár, és kimondja a véleményét?

Képtalálat a következőre: „három majom”

Nem venni tudomást semmiről!? Ha ebben rejlik a tanítás lényege, akkor but(dh)aság volt kitalálni. Manapság aki nem akar elveszni a tömegben, nem szeretné azt, hogy a világ lerombolja és megalázza őt, az helyesebben teszi, ha kinyitja a szemét és a fülét. Sajnos (már) nem olyan világban élünk, amelyben a tolerancia, az elfogadás a menő, hanem egy olyanban, ahol mindenki jobb akar lenni a másiknál, mindenki a saját véleményét hangoztatja, és aki csendben marad annak vagy tűrnie kell, ami körülötte folyik, vagy kénytelen lesz megszólalni.

Mizaru, azaz a majom, aki nem figyel arra szeretne tanítani, hogy ne vegyünk észre minden gonoszságot. Nem észrevenni a körülöttünk zajló eseményeket az jelenti, hogy nem érdekel minket semmi, amit más csinál. Másoktól azonban sokat tanulhatunk, legyen az siker vagy kudarc. A világunkban felmerülő problémákkal pedig szembe kell néznünk, és tennünk kellene azért, hogy a helyzet változzon.

Kikazaru szerint, jobb nem hallani meg a gonosz szavát. Márpedig aki nem hall meg dolgokat, az sok esetben lemarad arról, ami esetleg őt is érdekelheti, amihez köze van. Ha pozitív szemmel nézzük a majmok tanítását, akkor annyit kellene tennünk, hogy csak és kizárólag a rossztól zárkózunk el. De, honnan tudjuk, hogy mi a jó és mi a rossz? Ezt csak tapasztalat alapján tudjuk eldönteni. A tapasztalathoz pedig megfigyelés szükséges.

Iwazaru szerint ne beszéljünk gonoszat! Ahogy Edina, a cikk írója és hangsúlyozza, úgy én is kiemelném a kommunikáció lényegét és szükségességét. A kommunikáció a kapcsolatok alapja. Természetesen nem arról van szó, hogy minden helyzetben muszáj kimondanunk a véleményünket, amivel megbánthatjuk a társainkat, csupán arról, hogy ha beszélünk, akkor figyeljünk a szavainkra, a hangsúlyra és, ami még ennél is fontosabb a mimikánkra, a testbeszédünkre. Mindenre figyelni kell, ami az életünk részét képezi. Mindent, ami befolyásolhat minket. A bölcsesség nem abban rejlik, hogy szó szerint betartsuk ami a három majom szimbolizál, hanem abban, hogy tudjunk a helyzethez mérten viselkedni. Képesek legyünk eldönteni, hogy kinek mit és hogyan mondhatunk el, hogy mikor és hol kell a véleményünket kinyilvánítsuk, és mikor jobb, ha inkább csendben maradunk és csak fülelünk.

Végül íme egy dal, ami a témához kötődik: 

Reklámok

1 című bejegyzés “Nem lát, nem hall, nem beszél. Tanít vagy nem a három majom?” gondolatot, hozzászólást tartalmaz

  1. Szia! Nekem az mondta a buddhafm.hu, hogy a dolgok önmagukban nem léteznek, csak a tudatunkban jönnek létre. Mi pedig a tudatban létrejött képhez viszonyulunk: tetszik, nem tetszik, kicsi, nagy, ilyen, meg olyan. Ezekkel a káprázatokkal ént, világot, karmát, életeket, személyes kapcsolatokat teremtünk. Azaz minden, ami bennem, velem, körülöttem van, ahhoz nem kicsit, véletlenül és szőrmentén van közöm, hanem egyenesen annak felelős teremtője vagyok.
    Rajtam múlik hogy tudatomban megjelenő képekből milyen mozit hozok össze és mennyire veszek abba bele, mennyire hiszem el annak valóságát.

    Mindebből azt szeretem kimagkoni (ha már majmokról van szó 🙂 ), hogy minél inkább foglalkozom valamivel, annál inkább energiát teszek bele, belevonódom, gondolatilag, érzelmieg azzá leszek, befestem, beszínezem magam vele, sőt az lesz ideig-óráig (vagy ha durván komoly káprázatról van szó: életeken át) az lesz a világom.
    Ha ránézek valamire és nemcsak tudomásul veszem, hanem viszonyt teremtek vele, akkor a tiszta tudat helyett a tudatomban megjelenő képet választom világomnak, utóbbit helyezem fókuszba.Azzal foglalkozom, amit képzelem és nem azzal, ami van. Hallással, beszéddel, de lényegében bármilyen aktivitással kapcsolatban ugyanez a helyzet.
    Nekem mint ezt mondanák el a makik.

    Még esetleg számít: akármit is mondott nekem az buddhafm.hu, lehet, hogy nem jól értettem és/vagy nem jól tolmácsolom. Szóval elnézést, ha okoskodom, ahelyett, hogy harmadik majomként befogtam volna a szám 🙂

    Kedvelés

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s